sånt som händer på 24:an



delar rum med världens underbaraste M (det är inte bara tråkigt på psyket)

morgonväckning: båda ignorerar eller hör inte, men när någon säger nåt om att "kaffevagnen är påväg ut" så flyger vi upp ur sängarna och springer som zombies: "kaaafeeeeeee!"

en gång hade M inga strumpor och hon hittade inga så hon tog på sig sina kängor (som stod bredvid innetofflorna) och vinglade ut i korridoren med en halvmeters hängande skosnören efter sig.. "kaaaffeeeee!" folk kommenterade, "snubbla inte på skosnörena nu", men hon fattade inte vad dom snackade om.. inte förrän kaffet var uppdrucket och hon vaknat till liv: "ahaa.. skosnörena.. men vafan tog jag kängorna på mig för? mina innetofflor stod ju bredvid".
______________

- haha ellen du kan verkligen inte vara still en enda sekund. du har alltid något projekt för dig och springer runt runt runt hela tiden..
______________

- menåååååå vad jobbigt, nu måste jag in dääär! /jag
- men be om en duschslang, då blir det varmare.. /M
- asså, jag menar garderoben.. /jag
(M skrattar och går ut ur rummet)

en minut senare kommer hon tillbaka. jag sitter på golvet och river ut kläder ur garderoben (jag lovar, den är en meter hög och alla kläder är svarta). jag påbörjar en mening om att 'alla jävla kläder ser likadana ut' och plötsligt hör jag ett VRÅÅÅL! M hade inte sett mig där nere på golvet fast att hon var en halvmeter ifrån mig..
- "fyfaaan vad du skräms.. jag trodde det var en liten elak dvärg som satt där..!"
______________

jag kommer in i rummet. M ligger helt utslagen på sängen och viftar med tårna medan hon nynnar för sig själv på mössens sång i askungen. jag.. dör av skratt.
______________

M äter chilinötter.. efter 5 minuter ligger det nötter överallt! jag lovar överallt! hela golvet är täckt, till och med på vägen ut till korridoren. alltså, hur gör du egentligen love? nästa morgon har hon även nötter i hela sängen.. hon måste ha ätit i sömnen. galet!
______________

jag kommer in i rummet arg som ett bi:
- ååh jag hatar alla jävla fittläkare!
- alltså jag har tänkt på en sak, fittläkare.. det är ju gynekolog
____________

- mina bröst är som två tubsockar med en tennisboll i varje ände /M
______________

- ååh det är blåå himmel och fåglarna kvittrar.. /M
- ååh.. /jag
(det ramlar ner snö från taket)
- aah, det var nåt stort svart som ramlade ner! /M
- men alltså, snö är vit.. /jag
- ja men det såg svart ut.. /M
- det kanske var nån som hoppade? /jag
(går och fram till fönstret och tittar)
-åh jäääävlar.. det är värsta mycket märken efter allt folk som ramlat ner.. eller öh.. snö menar jag.. /jag
(det ramlar ner massa snö igen)
-ojäääävlar fan vad mycket folk som hoppar! /jag
______________

- ..men det är som på K, vi fick åka till Liseberg, men inte till Ullared för då kunde vi rymma /M
______________

- din mobil dör rätt ofta
- det hade jag med gjort om jag också blivit tappad i toan
______________

locket på en colaflaska är inte helt åtskruvad:
- är det den som piper? /jag
M, helt allvarlig och ledsen: nej, jag piper inte..
______________

- ..men du vet han Bert
- va, en helikopter?
- nej.. han som flyger
- jahaa, du menar HARRY POTTER?
- ja precis!
______________


______________

- asså det luktar köttbullar.. jag tror jag har köttbullar i min nattduksbordslåda.. /M
- ööh..va? allvarligt? (jag springer fram och tittar)
- ja.. jag snodde från kvällsmaten, om jag skulle bli hungrig lixom.. /M
- haha alltså du slutar aldrig förvåna mig! /jag
- men vadå, det är väl inte så konstigt? jag tog den efter maten i servett och smugglade in den på rummet så ingen skulle märka. /M
(jag dör av skratt) M fortsätter..
- ..fast sen kom jag på att det kanske inte är så bra att dom ligger i rumstemperatur. dom lär nog bli rätt torra..
______________

- är du bra att noppra ögonbryn? /M
- nej /jag
- för mina har växt ihop till ett enda långt /M
______________

- ååh, jag vill ha en luftballong så jag kan flyga till stan så jag slipper gå
/jag
- men.. du kan ju ta bussen? /M
- jaa juste! det ska jag /jag
______________

- fyfaaan, det här var ingen vacker syn! (jag ser mig själv i spegeln)
- va? i sminkväskan? /M
______________

jag står och sliter i håret med en borste:
- men va faaaaan, jag får ju inte ut mitt jävla fitthår!
______________

(jag och M ligger i varsin säng och filosoferar om nageltrång)
- alltså.. varför har man tår egentligen? så onödigt..
- men det är ju för att man ska kunna stå på tå..
- fan jag lider med dig! okej att man behöver tårna för att kunna stå på tå men det är FAN INTE VÄRT DET!
______________

- alla som har två leder i lilltån är APOOOR! /M
______________

- får jag låna din bh? /M
- va? /jag
- haha oj nej jag menar ju dator /M
______________

M filosoferar:
- det är ju för fan grammatiskt inkorrenkt att säga att man ska andas när man hyperventilerar
______________

sjuksköterska till M:
- du är den mest besvärliga människa jag träffat på
______________

en sjuksyster är påväg mot dörren och ska lämna medicin. först hör man en mycket ljudlig nysning, sen knacknack "här har vi din medicin ellen"
(jag skrattade så tårarna rann i en kvart)
______________

- jag måste följa med dig till dockan någon dag, men jag kan ju inte gå med mitt jävla nageltrång
jag, helt allvarlig:
- men jag kan köra dig i en kundvagn, jag såg en borta vid simhallen innan
______________

M pratar med en skötare medan hon plockar upp något från golvet
- nu vänder min fina sida mot ellen
- hur känns det? /skötaren (om något helt annat)
- jo det känns bra..
______________

- aah, min hand domnar av.. jag har ångest i handen /M
- haha, hur lindrar man det då? /jag
- jag vet inte.. (viftar lite på med handen).. få den på andra tankar kanske? /M
______________

- jag kan skicka mms
- men funkar det inte med bluetooth?
- alltså.. inte när du är en halvmil ifrån
- jasså? jag trodde det funkade över hela världen!
______________


______________

det är helt tyst, ingen har sagt något på länge. jag öppnar en Red Bull:
plötsligt säger M med mörk bestämd röst:
- MUGG!
(jag tittar frågande på henne)
- eller vad heter det?
- haha, burk kanske?
- haha fan vad sjukt, jag glömde bort att det hette mugg!
- men nej.. burk!
- jaja, det är inte min dag idag!
______________

- vad kostar den?
- tvåtusen
(tystnad)
- ..oj
______________

jag, arg för något:
- får man gå in som protestant?
______________

- satans perkele vad ont det gjorde att vaxa bikinilinjen, trodde hela jävla skiten skulle hänga med!
______________

M har hicka:
- testa håll andan
- okej..
efter 5 sekunder..
- men jag får ju ingen luft!

jag dör av skratt..
- men stå upp och ner då
- upp och ner!? jag!? jag kan fan inte ens stå på mina egna fötter!
______________

mitt i natten reser sig plötsligt M upp i sängen:
- ska du till netto?!
- öh.. va? näe.. vadå? vad vill du ha?
- en cola zero, du får pengar sen..
- okej, uhm, jag fixar det snart..
(spelar med)
- tack så mycket! (lägger sig ner igen och fortsätter sova)
______________

- haha alltså, varför håller alltid ena handen vid midjan när borstar tänderna?
/M
- meh, du ska ju inte säga nåt, du måste ju sitta ner när du gör det /jag
- jaa, men jag måste ju koncentrera mig på att borsta, då kan jag ju inte stå upp samtidigt.. oj.. fan vad korkat det lät!

M återberättar för en sjuksyster som säger:
- jag brukar alltid ha så bråttom så jag borstar tänderna när jag står i duschen
______________

jag och M skrattar hysteriskt efter att ha tittat på youtube-klippet med tjejen som spyr i direktsändning. Vi sitter i varsin säng och immiterar med flaxande armar: "jaaag har mensvärk!" Precis då kikar en skötare in genom dörren, tittar förvånat på oss med stora ögon och stänger snabbt dörren igen.
______________

- herregud vad ni skrattar, det bara dånar ju i väggarna
/skötare
______________

klassiker:
ellens lilla svarta tighta tröja
ellens djupa låda
ellens svarta klädhög
ellens sladdsamling
______________

- du är en sån sladdoman, du typ samlar på sladdar..
/M
______________

- ellen har du snott papperskorgen?
- haha nä
- men hade vi inte en papperskorg?
- jo, vafan är den?
- vem har snott vår papperskorg!? den kanske är under sängen? jag brukar hitta lite allt möjligt under min säng..
______________

- ..fast det roligaste var ju.. (tystnad) ..vad var det som var roligt nu igen?
/M
______________
                                                          
                 


Kommentarer
Postat av: Maria

Ellen! Du har gjort en jättefin blogg! Den berör verkligen. Jag skulle vilja att du funderar igenom en sak. Vi är helt överens om att du inte kan tillbringa resten av livet på en sluten psykiatrisk avdelning, och det ska du inte heller behöva!!!



Jag vet ju några som vill räcka ett räddningsrep ned i din lilla grop, och som inte släpper taget medan du klättrar upp!



Tänk igenom om du vill vara med om den upprättelse-process jag berättat för dig om

och bo på det nystartade vårdhemmet under tiden.



Om det ska fungera så måste beslutet komma inifrån dig. Det kan inte vara något jag släpar iväg dig till!!!!



Men om du kommer fram till att du vill, så ska jag hjälpa dig med de praktiska hinder som kan uppstå.



Kram! älskar dig, ber för dig !gråter med dig.



Maria



2010-04-03 @ 20:34:23
Postat av: r

HAHAHHAHA jag tror jag dör av skratt!!!!!



- ååh jag hatar alla jävla fittläkare!

- alltså jag har tänkt på en sak, fittläkare.. det är ju gynekolog



BÄSTA på länge!!!!!!

2010-04-05 @ 12:35:49
Postat av: Kim (Tanya)

Hej Ellen!

Ville bara säga hej, hoppas du minns mig. Saknar alla där nere.

Kram

2010-04-06 @ 00:25:25
URL: http://kimslifeofmagic.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag gillar verkligen detta inlägget!!!

Tur att ni har varandra!!!

kramar till er båda!

2010-04-06 @ 02:43:54
Postat av: Nelly

Haha! Sitter och skrattar högt för mig själv!

(Grym blogg btw)

^.^

2010-04-15 @ 16:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0