Kent - Tigerdrottningen (låt för låt)

1. MIRAGE: Jag lämnade mitt land / En natt under belägring / För en ljuvlig horisont / Le Mirage betyder hägring / Jag såg inte sammanhangen / Du såg evigheten / Himlen röd, orange / Under svarta döda palmer / Så jag ökar i volym / För allt finns i musiken / Det är den som integrerar / Fantasin med verkligheten / Tänker alltid på mig själv / Vad jag gör här? / Ska jag dö här? / Vad gör jag här med dig? / Om jag dör här så dör jag här med dig / Jag lämnade mitt land / Efter förhör om vapenvägran / En tid i karantän / Långt från lust och fägring / Du ser alltid sammanhangen / Jag ser en himmel utan moln / Jag ser en evig långsam sommar / Du ser en ljus version av frihet / Du sa; Du är så naiv / Jag sa; Jag vet / Du ser verkligheten / Jag ser inte samma sak som du / Jag ser solnedgången / Du ser undergången.

 

2. VAR ÄR VI NU?: Jag såg dig dansa på verandan / Vid din bästa väns föräldrars sommarhus / Vi gled fulla över viken / I en stulen båt / Långa nätter korta dagar / När synapser släcks som ljus / Bara upprepning kan döda oss / Som tunna trådar sträcks vi ut / Så var är vi nu? / Är det någon här som ser en väg tillbaka? / Vad du betyder för mig? / Vad jag betyder för dig? / Vad vi betyder för varandra? / Du vaknar upp din ungdom borta / Din spegelbild ser ut som skit / Och allt som förut var så enkelt / Har blivigt väldigt svårt / Som alltid flyr jag till musiken / Den enda plats där jag är jag / En plats med enkla raka regler / Där de stora drömmarna är lag.

 

3. SKOGARNA: Ambulanser & blåljus / En olycka i tunnelbanan / Karlbergsvägen glänser i regnet / som baren på Tranan / Lönnlöven virvlar / Som gnistor runt kolsvarta grenar / Både hösten och jag har nog insett / Vi kom för att stanna / Stanna, stanna hos dig / Jag kommer inte härifrån / Kommer aldrig härifrån / Den här stan är fördömd / Du förlorar hur du än försöker / En garanterat solidaritetsfri nymoderat öken / Regnet blir snö / Jag ser pundarna frysa så de skakar / Vid hörnet där sköts statsministern / Som gav namn åt gatan / Jag hör basen från bilen vid rödljuset / Jag kan den sången / Som ett knivhugg i hjärtat / Jag skrev den för 200 somrar sen / Jag står där som frusen / På övergångsstället och ångrar mig / En buss bromsar hårt / Ett äldre par faller i gången / Adventsljusens skarpa trianglar i tusentals fönster / 5 timmars vintersol / Resten av dygnet i mörker / En storm glider in över stan / Ökar långsamt i styrka / Jag hör klockorna ringa / För liv och död i Kungsholms kyrka / Men natten är inte vår.

 

4. LA BELLE EPOQUE: Jag är handen som håller flaggan / Jag är ficktjuven på centralen / Jag är bomben på terminalerna / I väskan som lämnats kvar / Jag är de första kalla regnen / Jag är frosten där inget växer / Jag är halvåret av mörker / I landet som gud glömde / Jag är tårgas i handväskan / Jag är med i Ravekommissionen / Den främlingsfientliga politiken / Jag är självmordsstatistiken / Jag är glesbygden Rohypnolen / Jag är svartsjukan alkoholen / Jag är dom snabba sms-lånen / Jag är drevet på skolgården / Alla för alla och en för en / Så börjar vi om igen / Jag är dimman i minneslunden / Vinden på bron över sundet / Jag är den misstänksamma grannen / Jävla finnar, norrmän, danskar / Jag är kniven i innerfickan / Jag är alla vapen vi exporterat / Jag är soldaterna vid byarna / Jag är minorna / Jag röstar inte längre i valet / Jag är Melodifestivalen / Jag är dom som går in i väggen / Jag är dom som går igenom rutan / Jag bor i den största staden / Jag skänker pengar till Rädda barnen / Och min dator är full av bilder / Som aldrig borde ha tagits / Jag är handen som gungar vaggan / Jag är staten & kapitalet / Jag är säkerhetsmanualen / Anonyma kommentarer / Jag är mobbningen på nätet / Jag är Big Macen du äter / Jag är moskéer och katedraler / Jag är Bibeln och Koranen.

 

5. SVART SNÖ: När det känns som du har väntat sen du var barn / På att någinting ska hända / På närkontakt av något slag / När det känns som om du gjort allt / Sagt allt men inte får några svar / När det känns som om ditt bästa / Inte är tillräckligt bra / När fördämningarna brister / Och du håller tillbaka en stormflod / När verkligheten skakar / Och det flyter svart snö i ditt blod / Dom säger; Allt kommer bli bättre / För tiden läker alla sår / Det är politisk propaganda från järnridån / Känner ni som jag sträck upp era händer / Det är fler än du och jag / Som förlorat nåt vi älskar i elden / Som dansar för oss själva i mörkret / Som om det inte fanns nån morgondag / Jag vill inte vara ensam / Men vem vill vara ensam / Och det här är ingen mardröm / Det är ingen fas / Det här är nåt som händer varenda dag / Det känns som om vi vaknat / Plötsligt i någon sorts skymningsland / Vi är levande döda / Stapplar fram hand i hand / Och alla här vill leda / Men vi följer ändå blint / I ljuset från små skärmar / Kryper rädslan långsamt in / Över gatorna och torgen / När butikerna har stängt / Upp för väggar genom fönster / Och ner i vår säng / Dom säger kärlek är en drog / Jag tar vilken skit som helst / Men om kärlek är en drog / Är det ingen drog för mig / Du vet hur jag känner / Ja jag känner ju som dig / Jag älskar dina pengar / Dina pengar älskar mig / Vem vill inte vara rik? / Jag vill resa och se världen / Vem vill ha ett vanligt liv? / Men jag älskar bara pengarna / För pengar gör mig fri / Ta mig till refrängen nu / Åh känner du igen dig?

 

6. ALLT HAR SIN TIDJust när himlen ändrar färg / Från svartnat silver till rött guld / Sensommarregn över Karlberg / Där slutar vår värld i ett bråddjup / Åh, åh, Stockholm / Vår slutstation, vårt mål / Templet i Jerusalem / Nu känns allt litet, trångt och ängsligt / Det var längesen / Går över bron mot Fridhemsplan / Stan är som ett fängelse / Och mina sista ord blir: / Förlåt för allt jag aldrig sa / En sak i taget / Allt har sin plats / Allt har sin tid / En tid att bygga upp / En tid att riva ner / En tid att gråta / En tid att le / En tid att sörja / En tid att dansa / En tid att vara säker / En tid att chansa / En tid att tiga / en tid att tala. / En tid att älska / En tid att hata / En tid att ha / en tid att mista / En tid för den första / En tid för den sista / Du dödar med ett leende / Du träffar alltid mitt i prick / Hos dig finns ingen tveksamhet / Du träffar alltid hjärtat mitt / Och ingen tar oss levande / En tid för dig / En tid för mig / Vi har vår tid / Dom tar oss aldrig levande / En tid att ha / En tid att ge / En tid för tvivel / En tid för hopp / En tid för dom / En tid för oss / Limousinen står på tomgång / Det ljuva livet väntar inte / Döda stjärnor gnistrar / Som diamanter / Du är min bästa vän / Den jag älskar mest på jorden / Men jag är lost in space nu / Och rymden är så stor.

 

7. INNAN HIMLEN FALER NERAllt det som är mitt ska jag dela med dig / Allting som är ditt ska du dela med mig / Allt som blivit vårt ska vi ge till er / Mindre, men till många fler / Allting som du ser ska bli ditt en dag / Att vårda och förvalta till dina barn / Vi äger ingenting / Se det som ett lån / Vi får inget med oss när vi går / Innan himlen faller ner så är du allt jag har / Jag ska göra allt jag kan för att ha dig kvar / Innan himlen faller ner så är jag allt du har / Och jag ska göra allt som står i min makt / För att du ska få ha mig kvar / Allt som sågs som farligt och avantgarde / Det bleknar, trubbas av tills det är normalt / Allt som nu är fel det var rätt en gång / Allt som var vitt blir svart imorgon / Allting som är gammalt var nytt ett tag / Även vi som är så unga ska dö en dag / Det man ger är värt mycket mer än det man tar / Vår trasiga värld blir ert ansvar.

 

8. DIN ENDA VÄNI dina sorgsna gröna ögon / Fanns en längtan som kan döda vem som helst / Vi föddes vid ett dansgolv / Vår idé om lyx var nästan rituell / Vi kom från sosse-städer / Bortom gränser som alla andra har / Där allt näsblod som vi spillt / Blev till gränser som man måste dra / Vi skyllde på vår barndom / Slickade Ziploc-påsar som på film / Våra kåta ögon gjorde sig bra på bild / Spring, spring för ditt liv / Om vi klarar oss undan ska jag falla på knä inför Gud / Du håller mig som ingen annan / I en värld som är hopplös och sjuk / Allt det goda, allt det onda som vi är / Allt det vackra, det jävliga vi gör / Vi är samma, vi är lika, vi är en / Så låt mig vara din enda vän / I en limo vit som nysnön / Vi höll hov, allt vi rörde blev till guld / En vulgär version av Bibelns bleka häst / Dina sorgsna gröna ögon / Där seger var förlust och vinst var skuld / Sa farväl till vapnen / Bonjour Tristesse / När jag var din enda vän.

 

9. GODHETDen första dagen i mitt liv / Du sprängde dörren, stormade in / Som en flashbang av godhet / Och jag minns så väl när jag såg dig första gången / Du skrev sånger / Du var patetisk när jag såg dig / Precis som dina sånger / Så jag provade med sanningen / Någonting fick mig att vara rak mot dig / Så jag ljög bara om små detaljer / Som min ålder och mitt namn / Jag minns så väl när jag såg dig / Jag bröt mig in i himlen / Hörde ekot från dina hjärtslag / En stalker mot en ängel / Att förlåta dina synder var ett misstag / Jag bröt mig in i himlen för att stjäla dina tårar / Allt vi gör får konsekvenser / Så se upp med vem du sårar. / Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet / Jag minns första gången jag såg dig / Ditt ego skymde solen / Den första dagen i mitt liv tog slut / Allt såg så mörkt ut / Du var ljuset / Men det började likna självgodhet / Och jag minns så väl vad jag sa till dig den där gången, sista gången / Du såg skräcken i mitt ansikte / Du svepte bort den med ett leende / Du sa; allt jag gör det gör jag av ren godhet / Din politiskt korrekta godhet / Jag minns sista gången jag såg dig / Att förlåta mina synder var ett misstag / Jag är ingen jävla ängel / Och du blir först mot väggen / Som ett varnande exempel / Ett exempel för nya generationer / På vad som händer när du inte tror på godhet / Och jag är glad att det är över.

 

10. SIMMAREN: Dom rear ut mitt hemland / Konkurrensen ska vara fri / Så ta ditt liv i egna händer / Ingen lägger sig i / De nakna och de döda / Alla ska vara med / Men du får skylla dig själv nu / Om du får problem / Det är ditt problem / Vår sagostund förändras / Och vi flyr från retoriken / Till chartervita stränder / God Jul och Gott Nytt År / Och allt är glömt / Låt det vara / Låt tiden göra jobbet åt oss / Det rinner av oss till slut / Låt det sjunka som Titanic / Det som var är över / Men dig ska jag aldrig nånsin glömma / Det som känns som ett par timmar / Kan vara månader som går / Varför ökar tiden farten / Ju mindre av den man har kvar? / Jag är insjön gömd i dimman / Den som nästan växt igen / Där du lärde mig att simma / I augusti nittonhundranittiofem / Lyckan är din ensak / Lyckan är privat / Men sorgen måste delas / Annars blir den alldeles för stor.

 

11. DEN ANDRA SIDANJag lever litet och spartanskt / Jag sålde allt av värde / Brände det ingen vill ha / Till och med kärlek har ett pris / Har du en gång vait nära / Blir du aldrig mer fri / Jag tar det sista steget själv / Jag raderar mina bilder / Raderar våra mail / Och när jag blundar hörs din röst / Jag kan inte se ditt ansikte / Det var det jag glömde först / Jag vet vad tiden är värd / Och tiden rinner iväg / En gång var jag miljonär / När vi hade all tid i världen / Jag minns exakt när svaren kom / Du och jag var halvvägs / Men till ingenstans är det långt / Vi investerade våra liv / Vi trodde att vi var försäkrade för all framtid / Men tid är pengar jag svär / Var tog all tid vägen? / En gång var vi miljonärer / När vi hade all tid i världen / Det fanns en värld av is i hjärtat mitt / Du startade en lavin när du gav mig ditt / Det känns som om vi möttes i ett helt annat liv / Och jag vet att vi ses på den andra sidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0